— VETT & ETIKETT —
VETT OCH ETIKETT VID LADDNINGSSTATIONEN
1. Var trevlig Ladda och kör vidare
Häng bara vid laddstationen medan du aktivt laddar din bil. Så fort din laddningssession är över vare sig det gäller att du har fullt batteri eller tillräckligt laddat för att nå din destination, plugga ur och flytta din bil så att andra kan ladda. Observera att detta är platser för laddning och inte platser för parkering. Att använda en laddplats som parkeringsplats är väldigt ojust. Skulle du lämna bensinslangen i och parkera på en bensinmack i flera timmar efter tankning? Och om du gjorde det, hur skulle det uppfattas av andra?
Vissa leverantörer tillämpar laddningstid access där du får betala så länge du är på laddstationen. Det är ett effektivt sätt att få användarna att så snabbt som möjligt avsluta och köra iväg eftersom du får fortsätta betala avgifter även om du är fullt laddad.
2. Rena elbilar går före Plug in Hybrider eller elbilar med räckviddsförlängare.
Om du kör en Plug in Hybrid eller Range Extended EV som en Mitsubishi PHEV eller liknade så kör du en bil som huvudsakligen drivs med fossilbränsle även om den kan ladda. Se därför till att du inte blockerar laddstationen.
Om du har en elbil som till 100% kör på batteri, så säger sunt förnuft och god etikett att du bör ha företräde framför plugin hybrider och elbilar som har räckviiddsförlängare som drivs med förbränningsmotorer som tex BMW i3 Rex eller Opel Ampera-e. Så om din bil har förbränningsmotor som extra hjälp till batteriet då finns tillfällen då du inte bör ladda vid laddningsstationen
- Om ditt fordon redan har tillräcklig laddning för att ta dig till din destination.
- Om du ser att en ren elbil väntar på att få ladda.
Snälla gör rätt, var hygglig och låt den rena batteri elbilen ladda först tänk på att andra kan ha kört långa sträckor och nu behöver ladda för att komma hem.
- En ägare till rena elbilar som tex Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zero, VW-el polo, VW e-up, Tesla och liknade har inte rätt att avbryta laddning för BMW i3 REx eller Plug in Hybrider bara för att dom har bensinmotorer som backup......om dom inte är fullt laddade. Se #3 nedan
3. Koppla inte ur annans laddare - Om dom inte laddat färdigt
Om du kommer till en laddstation där någon redan är ansluten bör du inte koppla ut laddningen. Du har ju ingen aning om vart dom ska åka och hur mycket laddning dom behöver för att nå sitt mål. Dock om deras bil har slutat ladda och indikerar detta genom statuslampor på instrumentbrädan i bilen eller laddningsstationens statusskärm, då kan du plugga ur laddkabeln, stänga deras ladd lucka och plugga i din bil.
Du bör i alla sådana lägen lämna en lapp med notering där du förklarar varför du pluggade ur bilen. På lappen, som bör vara hövlig, bör du lämna ditt mobilnummer och namn.
4. Ladda endast när det behövs och dela och dela lika.
Bara för att du kör elbil betyder inte att du har rätt till laddningsplats. Det är inte så att dom med dyrast elbil har företräde. Vi ska alla dela på laddplatserna. Om du inte ska ladda ställ dig någon annanstans.
5. Förare måste följa regler
Detta är en självklarhet men bara för att du kör en elbil betyder inte att du kan ställa dig på en handikapp plats eller trottoarkant för att komma närmare en laddningsstation.
6. Lämna inte otrevliga meddelanden men lämna meddelanden
Om laddplatsen du räknat med har varit för länge upptagen av en annan elbil, eller vanligare, används som p-plats för en bensinbil bör du som ellbilsförare lämna ett trevligt meddelade på fordonet. Ett artigt meddelade där du förklarar situationen. Försök att övertyga syndaren att inte göra misstaget igen.
Ja, det är svårt att visa diplomati när en stor bensin-SUV blockerar laddplatsen. Men tänkt så här. Du som elbilsförare representerar framtidens bilister och att dom andra stackars fossilbränslebilsitena nog brottas med stora problem. Problem som bensinpriset och kanske även skuld och klimatångest. 😊7. Först kvarn får först mala
Det spelar ingen roll vad du kör, hur mycket pengar du tjänar, var du bor, eller vem du är. Om någon annan var på laddningsplatsen innan dig, så är det din o-tur och du måste följa regler och etikett. Ställ dig snällt i kön och vänta på din tur.
8. Det är okej att be om laddning
Om du verkligen är i kris, behöver ladda och laddplatsen är upptagen. Då kan du, om parkeringsytan bredvid är ledig, tipsa den andra föraren och säga att du skulle vilja ladda genom att öppna din bils lock/dörr till laddningskontakten.
Det är även en god ide att använda "laddstatuskort " som dessa från dela-elbil.

Du kan lämna dessa laddsstatuskort på instrumentpanelen som en signal till den andra föraren att du önskar att hen ansluter dig innan hen åker.
9. "Rör inte min laddning" - Det är ok att säga ifrån
Du kan även använda en typ skyltar av samma typ som brukar sitta på hotelldörrar med texten "stör ej".

Dessa skyltar från dela-elbil sätter du vid handtaget "handsken" vid laddningsuttaget. Med dessa skyltar kan du kommunicera hur viktig din laddning är, när du beräknas vara klar och hur du nås med telefon /SMS.
10. Registrera dig på ett laddningsnätverk.
Om du är en frekvent användare på en laddningsstation så kommer du att gynnas av att registrera sig hos ett laddningsnätverk som finns i din närhet. Det hjälper även att ladda ner laddningsstationens appar (t.ex. Charge & Drive) till din smartphone. Med dessa appar kommer du kunna hitta alla närliggande laddstationer och , beroende på app, se vilka stationer som är upptagna och du kommer även att kunna kommentera om laddstationen var funktionell eller inte.
Kartan nedan är från Fortums Carge & Drive

Om du är ett lokalt företag eller ägare / operatör som har installerat en el-laddstation. Då ska du verkligen överväga att registrera din laddstation. Genom att registrera dig i laddnings nätverket och sätta din laddstation på kartan kommer du inte bara att låta andra elbilförare veta var dom kan ladda. Det kommer även att ge fler människor kännedom om din verksamhet och i längden kunna ge dig med av möjliga intäkter.
11. Säkerheten främst
Kolla sladden! Medan bilen är inkopplad, se till att laddningskabeln är antingen platt på marken och / eller i din bil så att fotgängare Inte råkar snubbla eller köra över den. När bilen är färdigt laddad, kom ihåg att hänga tillbaka laddningssladden upp in hållaren. Tänk på att hålla det snyggt och ur vägen för andra.
12. Laddningen är ett privilegium, inte en rättighet
Som tidigare nämnts i Regel nr 4, bara för att du kör en elbil betyder Inte att du är berättigad till en laddnings plats. Kom ihåg, det är inte en plats för för dem med de dyraste elbilen eller högst sociala status. Det är tänkt att landningsplatsen delas lika mellan alla elbilsförare och det är ett privilegium, inte en rättighet.
Kom i håg detta; Du representerar framtiden för rena transporter, du hjälper en helt ny industri att få luft under vingarna och samtidigt är du en del i att sänka Sveriges förbrukning av fossila bränslen genom att köra med el. Men att äga och köra en elbil är ett personligt val och som en direkt följd av detta val är alla laddstationer där ute även där för din skull. Särskilt de som är gratis. Många av dessa laddstationer erbjuds av lokala företag som förtjänar allt hjälp och beröm. Hjälp till och rapportera alla eventuella problem till ägarna.
Slutligen om du behöver ladda där det inte finns laddstationer vare sig det gäller på en bensinmack med vanligt eluttag eller någons garage. Antag då inte att strömmen är gratis. Var ett hyggligt elbilsombud och erbjud dig att betala något.
13. Elbilförare är ambassadörer för En bättre framtid för alla
Att vara en elbilsägare och förare innebär att du även är en ambassadör för en avgasfri- fossilfri- framtid. Hjälp till att göra den framtiden ännu ljusare genom att offra tid för att tala medmänniskor som ställer frågor. Närhelst du befinner dig på en laddningsstation, vid varuhuset eller vid någon offentlig parkering. Var hygglig mot dom som frågar och ta tillfället i akt att sprida budskapet om glädjen i att köra elektriskt
**********************************.

Samling vid pumpen är ett gammalt slitet uttryck. Men hur gör vi när vi samlas och samsas vid laddningsstället? Vilken kultur som kommer att bli gällande avgörs av oss som elbilsförare / föregångare.. Helt klart är att det kävs mer av hövlighet och samarbete här där man laddar halvtimmesvis än vid en bemannad bensinmack där man fyller sin tank och tömmer sin plånbok betydligt snabbare.
Vi har här sammanställt en guide för vad man bör tänka på.









